Kısa İsimR.G.5 14.1.1999 A.E 9 Ek.III | 1. Bu Tüzük “Yükseköğretim Kurumları Tüzüğü” olarak adlandırılır. |
Tefsir | 2. Bu Tüzükte metin başka türlü gerektirmedikçe; “Bakanlık”, Milli Eğitimle ilgili
Bakanlığı; “Kurucu”, Özel yükseköğretim
kurumlarının sahipleri bulunan ve adına kurum açma belgesi düzenlenen
gerçek veya tüzel kişiyi; “Kurum
Temsilcisi”, Kurucunun tüzel kişi olması halinde kurucular tarafından
Yasa ve Tüzüklerde yapılması öngörülen işlevleri yürütmek ve Bakanlığa karşı
sorumlu olmak üzere gösterilen temsilciyi;
“Öğretim Üyesi”, “Öğretim Görevlisi”, “Öğretim
Elemanı”, ya da “Öğretmen”, Eğitim ve öğretim
etkinliklerini yürüten ve/veya bu kurumlarda yönetim görevleri üstlenen
uzmanlık niteliği kazanmış kişiyi; |
| “Özel
Eğitim – Yükseköğretim Kurumu”, Gerçek kişiler ve tüzel kişiler eliyle
açılan ve yükseköğretim yapan üniversiteleri; “Yasa”,
2/93 Yükseköğretim Kurumları Kuruluş, Görev, Denetleme ve Akreditasyon Yasasını
anlatır. “YÖDAK”,
Yükseköğretim Kurumları Denetleme ve Akreditasyon Kurulu’nu anlatır. |
Amaç Kapsam | 3. Bu Tüzüğün amacı, Yasa kapsamına giren özel yükseköğretim kurumları
açılış, işleyiş ve çalışma ilkelerinin ve uygulamalarının esaslarını
düzenlemektir. 4. Bu Tüzük; tüm özel yükseköğretim kurumlarının açılışı, gözetim ve denetimi ile ilgili esasları kapsar. |
| |
| BÖLÜM
IIKURUM AÇMA, ÖĞRETİME BAŞLAMA, DEVİR VE KAPATMA ŞARTLARI |
| |
Başvuru | 5. (1)
Özel Yükseköğretim Kurumu açacak yada açılmış kurumları devralacak gerçek kişilerle, tüzel
kişilerinin temsilcileri, Yasanın ilgili
maddeleri hükümlerine göre Bakanlıkça, “Eğitim veya Öğretim Kurumu Açma İzni” almak üzere bu Tüzüğe ekli Y.Ö.I
formunda kurucuya ve kuruma
ait bilgilerle bunlara ait belgeler ve
kurum binası standartları araç-gereç ve öğretim elemanlarını içeren ekler yer alır. |
Binalarındeğerlendirme ilkeleri | 6. Özel Yükseköğretim Kurumu olarak
kullanılacak bina veya binalar Bakanlık ve/veya YÖDAK yetkilileri tarafından
görülüp, değerlendirilir. Bu
yapılırken aşağıdaki hususlar dikkate alınır; (1) Derslikler,
idare odaları, kütüphane, atölyeler, laboratuvarlar, konferans salonları,
tuvaletler, spor salon ve alanları gibi bölümlerin yeterlilik durumu; |
| (2) Aydınlatma, ısıtma, havalandırma konularının yeterliliği
ve sağlığa uygunluğu; |
| (3) Yangına karşı gerekli önlemlerin alınma durumu.(4) Revir |
Eğitim veyaöğretim Kurumu açma izni | 7. (1) 5. maddedeki başvuru ile ekli belgelerin ve 6. maddedeki ilkelere
göre binaların Bakanlık ve/veya YÖDAK tarafından incelenmesi ve
değerlendirilmesi sonucu uygun görülenlere Eğitim veya Öğretim Kurumu Açma
İzni verilir. Böyle bir izin almayan
gerçek ve Tüzel kişiler Şirketler Mukayyitliği nezdinde Tescil yaptıramazlar;
yaptırmış olanlar ise faaliyet gösteremezler. (2) Uygun görülmeyenlere gerekçeli olarak durum bir yazı ile bildirilir. |
Kurum açmaİzninin ilanı | 8. Kurucu ya da kurucu temsilcisi Kurum
açma iznini en az bir yerel gazetede faaliyete başlama öncesinde ilan eder. |
Kurum açma İzni süresi | 9. Kurum açma iznini alıp 3 yıl içinde
“Öğretime başlama izni” almayan kurucunun “Kurum Açma İzni” geri alınır. |
Kuruma isimverme | 10. Her kuruma bir isim ya da unvan verilir.
Kurumlara verilecek isim ve unvanları aynen ya da benzetilerek kullanılamaz. |
ÖğretimeBaşlama izni | 11. Bir özel kurumun öğretime başlayabilmesi
için, “Öğretime başlama izni”
gerekir. Bu izin, kurum açma
iznine sahip kurucuya aşağıda belirtilen usül ve konularda YÖDAK’ın tavsiyeleri
de alınarak Bakanlıkça verilir. |
| Kurucu kurumda öğretime
başlama hazırlıklarının tamamlandığını bildiren bu Tüzüğe ekli Y.Ö.2 dilekçe
formu ile “Öğretime başlama izin” talebiyle Bakanlığa başvurur. Bu başvuruda; |
| (i) Özel çalışma yönetmeliği (2 nüsha) (Bu yönetmelikte Kuruma ait
işleyiş, rektör dahil idarecilerin görev, yetki ve nitelikleri, öğretim
elemanı olarak alınacakların nitelikleri, Kayıt-Kabul koşulları ve harçlar
yer alır); |
| (ii) Açılacak fakülte ve bölümler, bunlarla ilgili müfredat programları; (iii) Kurumca
verilecek önlisans, lisans ve yüksek lisans diploma, sertifika ya da
belgelerin örneği (2 nüsha); (iv) Yönetici
ve öğretim elemanlarına ait liste ve akademik bilgi ile gerekli belgeler,
Y.Ö.2’ye ekli olarak yer alır. |
Öğretim İzninin Verilişi | 12. (1) 11. maddedeki başvuru YÖDAK’ın tavsiyeleri de alınarak Bakanlıkça
değerlendirilerek en geç üç ay içinde sonuçlandırılır ve müracaatçıya “Özel
Yükseköğretim kurumları öğretime başlama izin belgesi” denilen belge ile
gerekli izin verilir. |
| (2) İzin verilmeyenlere gerekçeli olarak durum bir yazı ile bildirilir.
Ancak, verilmeme nedenleri müracaatçılar tarafından ortadan kaldırılırsa
Bakanlıkça yapılan değerlendirme sonucu gerekli izin verilir. |
Öğretim İzninin iptali | 13. Öğretime başlama izni aşağıdaki
hallerde YÖDAK ile istişare edildikten sonra Bakanlıkça iptal edilebilir. (i) İki yıl
içinde öğretime başlanmaması ya da ara verilmesi durumunda; (ii) Uygulamada
amaç dışına çıkılması ya da binaların başlangıçta belirlenen amaçlar dışında
kullanılması; |
| (iii) Milli Eğitimin genel amaçları ile bağdaşmayan uygulamaları gidilmesi; (iv) İzinsiz bina naklinde ya da kapasite artırımında bulunulması. |
| Bu gibi hallerde, kurum sahipleri ya da temsilcileri Bakanlıkça önce yazılı olarak uyarılır ve kaçınmaları ya da yerine getirmeleri
gereken hususlar açıklıkla anlatılır. Belirtilen türden uygulamaların devamı
halinde öğretim izni iptal edilir ve bu husus Bakanlıkça ilgiliye yazılı
olarak bildirilir. |
İzinsiz faaliyette bulunma halleri | 14. İzinsiz özel eğitim kurumu ya da okul açanlar ve faaliyette
bulunanlar hakkında Yasanın ilgili yazılı olarak bildirilir. |
Yıllık çalışmatakvimi | 15. Özel eğitim kurumlarında uygulanacak çalışma takvimi, süre yönünden
YÖDAK ve Bakanlıkça kontrol edilir.
Yükseköğretim Kurumları uygulayacakları programlarda kalitenin, dünya
standartlarının altında olmamasına özen gösterecek şekilde süre tayin
etmeleri zorunludur. |
Bir arada Bulunabilecek kurumlar | 16. Kurumlara ait bina
ya da binalar içinde iki ayrı kurucuya ait ayni ya da farklı derecede ya da
türde özel türde özel öğretim kurumu |
| Ancak
ayni kurucuya ait olmak üzere farklı derecelerde özel öğretim kurumları bir
arada bulunabilir |
Bir Kurumundevri | 17. Bir kurum kuruculuk şartlarını taşıyan başka kişilere, ancak
Bakanlığın izni ile devredilebilir. |
Bina nakli ve Kapasite artırılması | 18. Kurum açma ile ilgili şartlara bağlı olarak Bakanlığın izni ile,
kurumca bina nakli ya da kapasite artırımı yapılabilir. |
KurucununKurumu kapatması | 19. Bir kurumun kurucu ya da temsilcisi Bakanlığa Öğretim elemanlarının ve
öğrencilerin en az o kurumun öğretim süresi kadar bir süre önce bildirmeleri
ya da öğrencilerin benzeri denk bir kuruma paralel geçiş, yapmaları için
önlem almaları ve bunu belgelemeleri kaydıyla Bakanlığın izniyle
kapatılabilir. |
Usülsüzkapatma halinde yapılacak işlem | 20. On dokuzuncu maddede belirtilen şartlara uymadan özel yükseköğretim
kurumunu kapatan kurucuya tekrar özel öğretim kurumu açma ya da bir kurumu
devir alma ya da ortak olma izni verilmez.
Bu durumda öğrenci ya da velilerinin kurucular aleyhine dava hakları
saklı kalmak kaydıyla, kurucu, öğrencilerden o yıl ya da devrede aldığı
ücretleri aynen iade eder. |
Devir-teslim | 21. Kapanan ya da kapatılan kurum
mühürlerini, yönetici, öğretim elemanları
ve öğrencilerle ilgili bütün defterlerini, dosyalarını ve diğer evrakının Bakanlığa kapatılmadan önce
devretmek zorundadır. Kapanan kurumla ilgili müracaatlar
üzerine yapılacak işlemler ve verilecek belgeler ile her türlü tedbir
Bakanlıkça alınır. |
| BÖLÜM IIIYÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARININ AKREDİTASYONU Kuruluş, Görev, Yetki ve Sorumlulukları |
YükseköğretimKurumlarının Akreditasyonu | 22. Etkinliğine Bakanlıkça izin verilecek veya verilen özel yükseköğretim
kurumlarının akreditasyonu, gözetimi ve denetimi 2/93 sayılı yasa
çerçevesinde YÖDAK tarafından yapılır. |
Özel ihtisaskomisyonları | 23. Yasa ve Tüzük kuralları çerçevesinde etkinliğine Bakanlıkça izin
verilen özel yükseköğretim kurumları için kurumun derece ve türü göz önüne
alınarak gerektiğinde YÖDAK tarafından özel ihtisas komisyonları oluşturulur. |
| 24. Özel ihtisas komisyonlar söz konusu eğitim öğretim türünde ya da
programında yetişmiş, uzmanlaşmış, deneyim ve otorite sahibi en çok beş
kişiden oluşur. |
| |
| |
| |
| |
Diploma
yadaBelgelerin geçerliliği | 25. Akredite edilmeyen ya da akredite edilmiş benzeri yükseköğretim
kurumu ile bağlı olmayan bir yükseköğretim kurumunun vereceği diplomalarla
belgeler herhangi bir geçerlilik taşımaz. |
Özel öğretimkurumlarının denkliğinin kaldırılması ve kurumun kapatılması | 26. YÖDAK veya YÖDAK tarafından oluşturulan özel ihtisas komisyonları
tarafından normal ya da fevkalade teftiş sonucunda eğitim, öğretim ve bu
faaliyetleri doğrudan etkileyen yönetim bakımından çalışmaları ve durumu
yeterli görülmeyen kurumlar YÖDAK’ın önerisi ile ayrıntılı görüş ve önerilerle
önce uyarılır. Daha sonra yapılan
teftişte durumunu düzeltmediği anlaşılanların denkliği yine YÖDAK’ın teklifi
ile yıl sonunda Bakanlıkça kaldırılır. |
| BÖLÜM IVÖzel Yükseköğretim Kurumu Personelinin Nitelikleri Görev, Yetki ve Sorumlulukları |
Kurumunyönetimi | 27. Özel
Yükseköğretim Kurumları kendi yönetmeliklerinde belirtilen kurallarla
yönetilir. |
KurucununDerse girmesi | 28. Özel yükseköğretim kurumlarında eğitim, öğretim ve yönetim, (asıl
görev) bu kurumlarda olan yönetici ve öğretim elemanları tarafından
yürütülür. Kurucu ancak ehil ise ders
verebilir. |
Görevlendirme | 29. Özel yüksek öğretim kurumları öğretim üyesi, öğretim görevlisi,
öğretim elemanı ve öğretmenlerin atanmalarında aranacak nitelik ve şartlar
18/1986 sayılı Doğu Akdeniz Üniversitesi Yasası’nın ilgili hükümlerinde
belirtildiği gibidir. |
| BÖLÜM VKayıt Kabul ve Transferler |
Kayıt | 30. Yükseköğretim kurumlarına girişte lise veya dengi okul diploması mutlaka
aranacaktır. |
| 31. Yükseköğretim kurumları kayıtta istenecek belgeleri ve kayıt
koşullarını, kayıt için belirledikleri ilk başvuru tarihinden asgari 2 ay
önce eğitim ve öğretim işlerinden sorumlu Bakanlığa bildireceklerdir. Bakanlığa bildirilmiş olan belgeleri eksik
ve kayıt koşullarına uymayanların kayıtları yapılmayacaktır. Kayıt süresi her dönem için ara sınavların
başlama tarihinden önce bitmiş olacaktır.
Her dönem için ara sınavlar başladıktan sonra kesinlikle öğrenci kaydı
yapılmayacaktır. |
Kayıt kütüğütutulması | 32. KKTC’ndeki Yüksek
Öğretim Kurumlarınca öğrenci kayıt kütüğü tutulacak, kaydı yapılan
öğrencilerin, Rektör tarafından onaylanmış kayıt listeleri, ara sınavlar
başlamadan önce eğitim ve öğretimden sorumlu Bakanlığa gönderilecektir. |
| |
| |
| |
Yatay geçişler | 33. Yatay geçiş ancak eşdeğer eğitim programları uygulayan yükseköğretim
kurumları arasında, yıl sistemi uygulayan yükseköğretim kurumlarında ders
yılı başında, yarı yıl sistemi uygulayan yükseköğretim kurumlarında her yarı
yıl başında ve dersler başlamadan önce yapılabilir. Yükseköğretim kurumlarında yabancı dil
hazırlık sınıfları hariç en az bir yıl (iki yarı yıl) okumuş ve yıl sonu
sınavlarını başarı ile tamamlayamamış öğrencilerin diğer bir yükseköğretim
kurumuna yatay geçişlerinde ancak başarılı oldukları derslerin kredilerini aktarabilirler. Yabancı ülkelerdeki yükseköğretim
kurumlarından yurdumuzdaki yükseköğretim kurumlarına yatay geçiş için de bu
madde geçerlidir. |
Önlisans | 34. Önlisans programlarındaki öğrenimlerini, aşağıda belirtilen başarı
düzeyinde tamamlayanlara, eşdeğer bir programda (alanları ile ilgili) lisans
öğrenimi yapma imkanı sağlanır. Bu
imkanın sağlanabilmesi için; önlisans programından mezun olan öğrencinin, her
dersten aldığı yarı yıl sonu başarı notlarının ağırlıklı ortalamasının tam
not yüz (100) alınmak şartıyla en az yetmiş (70) olması veya diğer
değerlendirme sistemlerinde bu esasa eşdeğerlik aranır. |
Devam zorunluluğu | 35. Yükseköğretim kurumlarında derslere en az %70 devam zorunluluğu
olacaktır. Devam zorunluluğuna uymayan
öğrenciler o dersten başarısız sayılacaktır. |
Disiplin cezaları | 36. Yükseköğretim kurumlarının disiplin yönetmelikleri uyarınca
yükseköğretim kurumunda çıkarma cezasına çarptırılan öğrencilerin aldıkları
bu cezalar öğrencilerin dosyasına ve siciline işlenir. Yabancı uyruklu öğrenciler için;
yükseköğretim kurumundan çıkarma kararı bütün yükseköğretim kurumlarına,
eğitim ve öğretim işlerinden sorumlu Bakanlığa, Güvenlik Kuvvetleri
Komutanlığına ve Polis Genel Müdürlüğüne bildirilir. |
| Yabancı uyruklu öğrencilerden
yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası alanlar bir daha herhangi bir
yükseköğretim kurumuna alınamazlar. |
| BÖLÜM VIEğitim ve Öğretim |
Sınıf geçme | 37. Özel
Yükseköğretim Kurumlarında sınıf geçme ve imtihanlar ile eğitim ve öğretim
işleri, Bakanlıkça onaylanan kendi özel yönetmeliklerine göre yapılır. |
Öğretim dili | 38. Özel Yükseköğretim kurumlarında öğretim geçerli bir yabancı dilde
olacaktır. |
| |
| |
| |
| |
| BÖLÜM VIITEFTİŞ, DENETİM VE SORUŞTURMA |
Teftiş | 39. Kurumlar her bakımdan YÖDAK ve Bakanlığın gözetim ve denetimi
altındadır. Her derece ve nitelikteki
kurumların yönetim, eğitim, öğretim bakımından, denetim, gözetim, teftiş ve
soruşturmaları; Bakanlıkça veya YÖDAK tarafından yapılır. |
Vakıf dernek ve şirketlerin denetimi | 40. Amaç ve faaliyetleri arasında özel öğretim kurumu işletmeciliği
bulunan vakıf, dernek ve şirketlerin işletmecilikle ilgili her çeşit işlem,
karar, faaliyet ve evrakını ilgili makamların denetim hakkı saklı kalmak
kaydı ile teftiş ve denetlemeye Bakanlık ve YÖDAK yetkilidir. |
| Vakıf, Dernek ve Şirketler genel kurul
toplantı tarihlerini en az bir hafta önceden Bakanlığa ve YÖDAK’a yazılı
olarak bildirirler. Bakanlıkça ve YÖDAK tarafından gerek görüldüğü takdirde
bu toplantıya Genel Kurul çalışmalarını takip etmek üzere bir temsilci gönderilir. |